avslappnad-hand-background

Tips och Citat

Hemmaplan – Bortaplan

    En övning för att styra kraften i det du gör. Tänk dej att du står i din ring, blunda och känn att du står i centrum av världen och att du med lätthet kan observera din omgivning utifrån din plats. Din ring är på hemmaplan. Härifrån är du stark, du jobbar på dina villkor. Här spelar du efter dina behov och vad som är bra för dej. Härifrån kan du välja själv när du följer dina eller andras önskemål.
     När du fokuserar på någon annan, följer någon annans pipa eller "kör huvudet i något", så spelar du på bortaplan och efter någon annans spelregler.
     Du kan fortsätta att fokusera på andra o följa andras vilja, så länge du gör det från din utgångspunkt, från din planhalva, för att du vill.


Ett steg tillbaka

    Ibland jagar vi på av bara farten, vi stressar runt och försöker få saker gjort. Omgivningen kan tyckas hopa sig inpå en och man känner sig trängd.     
    Ta då ett steg bakåt, låt tyngden vila på den bakre foten. Ta ett djupt andetag, fler om det behövs. Denna handling får oss att ”backa av”, få lite distans, stanna upp om så bara för några sekunder. Kroppen och hjärnan har fått en liten, men i alla fall, en paus.



"Jag bad om rikedomar för att jag 
skulle bli lycklig. Jag fick fattigdom
 för att jag skulle bli vis."

Ge akt på din stress

    Är det en positiv eller negativ stress? Att ha eller inte ha kontroll är oftast det som gör skillnaden. Vilka symtom känner du? När, var, med vilka personer och i vilka situationer upplever du stress? Att medvetandegöra att man stressar är det första steget mot förändring. Skaffa kunskap om stress.

"Jag bad om allt möjligt, för 
att 
jag skulle kunna njuta av livet. 
Jag fick liv, för att jag skulle 
kunna
njuta av allt möjligt."

Gör det nu!

    Gör obehagliga saker först, annars påverkar det allt annat. Ibland är det bättre att göra en sak direkt när man vet att man har tid istället för att skjuta upp det. Du vet ju inte hur det ser ut längre fram, med tid, annat engagemang, eller oförutsägbara överraskningar. 

Vila när du ser möjligheten, ta den möjligheten direkt. Om så bara några minuter. 


Hjärnsläpp - visualisera och skapa perspektiv

    När det blir för mycket - ta fram ett papper och några färgpennor. Rita dej själv i mitten eller skriv ditt namn, skriv sedan ner alla ämnen, personer, saker som påverkar dej i det du har kört fast i.
    Fortsätt att fylla på med allt som dyker upp. Det blir som en maskrosboll. Med hjälp av färgerna kan du sedan reda upp och prioritera, eller kryssa över eller ”ta bort” de områden som gör att du inte hinner med eller har koll på läget.
   På det här sättet kan du tydliggöra för dej själv hur det ser ut runt dej. Det förändrar inget förrän du förändrar det, men du slipper hålla reda på allt i huvudet.

"Jag fick inget jag bad om, 
men allt jag hoppats på!"

Viktigt med delmål

    När du skriver din lista med ”att göra”-saker. Var noga med att bryta ner dina uppgifter i små delar. Det är roligare att stryka många saker från listan än att inte kunna stryka någon eftersom man inte blivit helt klar. 

Ex. Städa huset blir istället: dammsuga köket; skaka köksmattan; torka badrumsgolvet; röja upp i entrén; vädra sovrummet! 


Se och känn vad du gör rätt!

    Vanor, förhållningssätt, saker som hjälper dej att hantera stress. Hur kan du utveckla dem? Lyft fram det som är bra; det du fokuserar på kommer att tillta och expandera. Vill du ha tillväxt i det positiva eller det negativa?


Dela med dej!

    Du har något, Du vet något, Du känner någon...Som kan vara en hjälp för bröder och systrar runt omkring dej. 
    Det finns något som kallas tjänstebanken. Du gör en tjänst åt någon, och får själv hjälp när du behöver och ber om det, men kanske inte från den du hjälpte från början. Kanske från helt oväntat håll. Tjänster och gentjänster sveper genom ”banken” utan personliga etiketter.


Tvätta håret

    Detta är ett oslagbart knep när man känner sig lite nere och hängig.


Inte mitt - burken

    Ställ fram en burk du tycker om, en med lock. Den här kan du använda när du tar på dej andras ansvar, eller funderar över saker som egentligen inte är dina åtaganden. När detta blir en börda. 
    Skriv ner det på en lapp och lägg det i burken. Det blir en handling som förtydligar för dej själv att inte bära andras ansvar eller göra andras läxor.


Daglig självuppskattning

  • Tro på dig själv.
  • Tänk och minns positivt.
  • Se möjligheter.
  • Lita på att Du kan påverka ditt liv.