avslappnad-hand-background

Övningar

Träning och Stretching

    Jag rekommenderar varmt hemövningar.se, en sida med övningar jag ofta använder.


Mental träning och sköna visualiseringar

Skattkistan – En affirmation

    Stå med fötterna lite isär och försök att slappna av i hela kroppen. Tag ett djupt andetag och låt ryggen rulla ner tills händerna hänger slappt i golvet. 
Tänk nu att du har en stor skattkista vid dina fötter, där det bara finns positiva, kärleksfulla skatter. Tänk på det du behöver ha i ditt liv, låt händerna hänga ner i skattkistan och ta tag i det du vill ha. Dra nu upp kroppen kota för kota och när du står rakt upp fortsätter du att låta händerna höja sig över dej. Låt armarna öppna sig över huvudet och släpp skatten över dej. Andas ut och slappna av.


Klockan

    Bäckenet är centrum i hela din rörelse, denna övning hjälper till att lösa spänningar och skapa en mjukhet i bäcken o ländrygg.

    Tänk dej att det finns ett stag mellan naveln och ryggraden. På detta stag sitter en handstor klocka. Var mjuk i knän, höfter o övriga kroppen. Vicka o gunga på höfterna i mjuka rörelser, gör cirklar andra mönster. Rörelserna kan vara stora eller så små att de knappt märks. Till och med endast utförda i tanken. Oavsett vilken variant du väljer svarar kroppen med ökad rörlighet o mjukhet, och för hoppningsvis även mindre smärta om detta är vad som besvärar dej.


"SOAS"


    En övning i mindfullness.
Stanna upp   Vad är det som faktiskt händer? Undvik värdering o bedömning
Observera Vad är det för känsla du har just nu?
Acceptera Det finns ett behov bakom den känslan,vilket? Acceptera det.
Svara eller Släpp Agera mot det du behöver, eller släpp taget om det.

Fontänmeditation

     Sitt bekvämt o blunda. Tänk dej en bäck i skogen. Sätt dej på strandkanten med fötterna i det porlande vattnet. låt nu vattnet porla upp inuti dina fötter o ben. Låt vattnet stiga uppåt o spola bort spänningar o bekymmer ur kroppen. Om det går trögt på någon nivå, låt det ta sin tid att spola rent. 

Låt vattnet porlande stiga upp genom hela kroppen ända till huvudet. När det når högst upp, låt det som en fontän spruta ut från toppen av huvudet. Ser hur vattnet faller o rinner tillbaka ner till jorden.


Behåll kraften hos dej

      De gånger du möter en person eller en situation där du lätt blir påverkad i negativ riktning, behöver du fokusera. Tillfällen som dessa har en tendens att skapa en känsla av att man tappar kraft.

Lägg en hand över Solar Plexus, området mellan de nedre revbensbågarna i mellangärdet.

Denna handling blir en gest för dej själv att du inte tillåter dej själv att bli dränerad. Att du tydligare kan vara kvar i dej istället för att gå in den situation som påverkar dej. 

När du är stark i dej själv kan du agera istället för re-agera.



Låt det rinna ur händerna

    När det känns som om det hopar sej; När det blir för mycket omkring eller inuti; När bekymren har blivit för många på en gång; När du behöver släppa taget!

Sätt dej bekvämt och låt armarna hänga fritt längs dina sidor. Vänd handflatorna framåt och låt tanken styra dej.

Visualisera hur "det som behöver rensas bort" rinner ur dina handflator o ner i marken. Du behöver inte tänka på vad det är, vad det handlar om. Bara släpp taget om det.


Ljusandning  

    Sätt dej bekvämt, på stol eller på golvet. Tänd ett ljus och ställ på din högersida. Blunda och tänk dej att du andas in genom din vänstra näsborre. När luften kommer in tänker du att luften har krokar som hakar tag i dina bekymmer. När du andas ut gör du det genom din högra näsborre mot det brinnande ljuset, bekymren följer med ut och försvinner i elden. Försök att låta bli att tänka på vad bekymren innebär, låt bara bilderna av din oro flyta förbi och släpp dom. Håll inte kvar något.